Next: 3.4 Povzetek
Up: 3 Modeli osvetlitve na
Previous: Sprememba barve zrcalnega
Vsebina:
Prejsnja modela odboja svetlobe na povrsni nista
upostevala svetlobe, ki prehaja skozi povrsino, kot tudi
ne svetlobe, ki jo povrsine sevajo. V mnogih
racunalniskih programih se barva izracunava z enacbo:
kjer je:
- C
- barva povrsine
-
- barva svetlobnega izvora
-
- enotski vektor orientacije povrsine
-
- enotski vektor v smeri zrcalno odbite svetlobe
-
- enotski vektor v smeri gledanja
-
- enotski vektor v smeri lomljene svetlobe
-
- difuzna odbojnost
-
- zrcalna odbojnost
-
- zrcalna prepustnost
-
- Phongova odbojnost
- n
- Phongov eksponent
V tem modelu je predpostavljeno, da je izvor svetlobe tockast in
lezi v neskoncnosti, kar omogoca uporabo konstante
na vseh vpadnih tockah. Osvetlitev okolice je potrebno
upostevati v vseh konstantah izrazov. Vsak izraz podaja
razlicen efekt:
-
- Difuzno odbita svetloba.
je razlicen od nic za vse matirane povrsine.
-
- Zrcalno odbita svetloba. je
barva vidna v smeri , zmanjsana za zrcalno odbojnost
. Za gladke povrsine bi se morala uporabiti le konstanta
, ki je razlicna od nic za vse zglajene povrsine.
Ce se ne uporabi Fresnelovih enacb, bi moral biti
vecji pri nizkih vpadnih kotih ().
-
- Prepuscena svetloba. je
barva vidna v smeri vektorja , zadusena z zrcalno
prepustnostjo . Vsota in naj bi bila ena.
-
- Phongov izraz za odblesk.
Razprsi zrcalni odboj v tocki. je izrazit na
kompozitnih povrsinah.
Hallov model [HG83] dodatno deli vpadno svetlobo na
dva razreda: svetloba, ki prihaja direktno iz svetlobnih izvorov in na
svetlobo, ki prihaja od ostalih objektov. Potreba po taki delitvi je v
tem, da je pri metodi sledenja zarka potrebno upostevati tudi
svetlobo, ki jo generirajo drugi objekti. To je svetloba, ki je
prisla z odbojem od povrsine ali pa skozi povrsino. V
primerjavi z modelom (3.38) uposteva tudi
razprsitev svetlobe pri zrcalnem prehodu, kot tudi dusenje na
enoto dolzine pri prehodu svetlobe skozi prosojni material. Torej
modelira vse znacilnosti interakcije svetlobe s povrsino in se
zelo pribliza zahtevam po stirih nacinih prenosa svetlobe,
opisanih na strani . Hallov model, kot razsiritev
standardnega modela (3.38), z upostevanjem
vecjega stevila svetlobnih izvorov, zapisemo v naslednji
obliki:
kjer je:
-
- Difuzni odboj
svetlobe, ki je prisla iz svetlobnega izvora. Konstanta
podaja difuzno sposobnost povrsine. Hrapave povrsine imajo
blizu ena, medtem ko zrcalne povrsine nimajo difuznih
lastnosti. Ker je svetlobih izvorov lahko vec, je potrebno za
vsak izvor dolociti kosinus kota med izvorom svetlobe
in normalo povrsine . Razprsitev svetlobe torej
ustreza Lambertovem zakonu.
-
- Zrcalni odboj.
Upostevati je potrebno vec svetlobnih izvorov. Popolni odboj
ima najvecjo intenziteto v smeri odbitega vektorja . Za
porazdelitev odbleska na vecje podrocje se uporablja
Phongova kontrola s potenco kosinusa kota med odbitim zarkom v
smeri in kotom gledanja . V izrazu se lahko uporabi tudi polovicni vektor
(3.16), kot ustrezno merilo za .
-
- Zrcalni
prehod svetlobe uposteva kolicino prepuscene
svetlobe iz svetlobnega izvora s konstanto . Podobno kot pri
zrcalnemu odboju, je tudi tu uporabljena Phongova distribucijska
funkcija, le da je tu potrebno uporabiti zrcalni vektor prehoda
. Ustrezni vektor je pri prepusceni svetlobi , le da je tu potrebno upostevati drug kot loma svetlobe
zaradi razlicnih lomnih kolicnikov dveh medijev:
-
- Zrcalni odboj svetlobe, ki
prihaja z drugih teles. Prehodnost svetlobe na enoto dolzine
T, skupaj z dolzino zarka , doloca jakost
absorbcije svetlobe v mediju, skozi kateri zarek potuje. Barva
svetlobe v smeri zrcalnega odboja se ne izracunava s
porazdelitveno funkcijo, kot je to primer pri dolocanju svetlobe
pri svetlobnih izvorih. Razlog je v tem, da bi bilo potrebno za
svetlobo, ki prihaja iz drugih teles, pri metodi sledenja zarku,
generirati vecje stevilo zarkov in ne samo enega v smeri
zrcalnega odboja. Barva takega odboja se tako doloci, kot ce
bi to bil popolni zrcalni odboj. Za pravilno dolocitev barve
lahko tu uporabimo Fresnelovo enacbo (2.6).
Prehodnost T pri medijih, kot je zrak lahko postavimo na ena in s
tem ne vplivamo na slabljenje zarka.
-
- Zrcalna prehodnost svetlobe,
ki prihaja iz drugih teles skozi povrsino. Podobno kot pri
zrcalnem odboju, tudi tu kontroliramo prepusceno sveltobo v
smeri lomljene svetlobe . Absorbcija svetlobe je tu obicajno manjsa od ena, saj so snovi skozi
katere zarek potuje najveckrat voda ali drugi materiali, ki
veliko bolj slabijo svetlobo, kot pa zrak.
-
- Osvetlitev, ki prihaja iz okolice. S tem clenom
upostevamo svetlobo, ki prihaja iz drugih teles, a jo ni
mozno dolociti z zrcalnim odbojem svetlobe, ki prihaja od
drugih teles. To je torej difuzni clen, ki manjka pri
obravnavanju svetlobe, ki prihaja iz drugih teles, vendar iz neznane
smeri.
Cleni z vsotami torej predstavljajo svetlobo vec svetlobnih
izvorov. Ostali cleni zajemajo svetlobo, ki je prisla na
povrsino iz drugih povrsin ali iz okolice (zadnji clen).
Konstante so zaradi upostevanja prehoda med seboj odvisne:
Vse konstante morajo biti tudi v ustreznih mejah . Barva C
se v modelih obicajno izrazi kot
kjer je funkcija odboja ali prehoda v odvisnosti od
valovne dolzine ; pa je intenziteta vpadne
svetlobe. Za zrcalni odboj ustreza Fresnelovi funkciji
odboja. Za funkcijo prehoda lahko zapisemo podobno odvisnost kot
pri konstantah
Hallov model lahko tudi izboljsamo, ce direktno uporabimo
model Cook-Torrance pri odboju svetlobe izvorov, namesto kontrole
obmocja odbleskov s Phongovim modelom. Dodatne izboljsave so
mozne z vpeljavo intenzitete okolice v izraze za
difuzni prenos svetlobe.
Copyright © 1995 Leon Kos, Univerza v Ljubljani