Next: Definiranje naloge
Up: Uvod
Previous: Uvod
  Kazalo
Zgodovinski razvoj traktorja
Razvoj parnega stroja leta 1858 je v kmetijstvu povzrocil velike
spremembe, saj je cloveško in zivalsko silo zacela
zamenjavati mehanska energija parnega stroja in kasneje motorji z
notranjim izgorevanjem.
Druga letnica, ki je mocno vplivala na razvoj traktorjev, je bilo
leto 1867, ko je Nikolaj Avgust Otto izdelal prvi motor z notranjim
izgorevanjem. Tako so leta 1890 v Ameriki na podvozje lokomobile
namestili Ottov enovaljni motor z notranjim izgorevanjem, ki je zmogel
vsega 15 kW (20 KM).
Trideset let kasneje (leta 1897) je Rudolf Diesel izdelal prvi dizelski
motor, ki je osnova sodobnih traktorjev. Ta motor je bil prvic
vgrajen v traktor leta 1923, serijsko pa so jih zaceli vgrajevati
leta 1926.
Freulichov traktor (slika 1.1), ki je
bil izdelan ze leta 1892 v ZDA [14], se je v zgodovino zapisal kot prvi traktor, ki je za
takratne zahteve imel dobre karakteristike in je bil primerno
zanesljiv. Poganjal ga je štiritaktni bencinski motor moci 15 kW
(20KM). Imel je eno prestavo za voznjo naprej in eno za vzratno
voznjo. Dosegal je dosegal hitrost do 3 milje/h.
Slika 1.1:
Freulichov traktor iz leta 1892 [6]
|
Pet let po tem (leta 1897) je v Veliki Britaniji konstruktor Dan
Albone zacel s konstrukcijo traktorja z imenom Ivel (slika
1.2)
Slika 1.2:
Ivel traktor iz leta 1897 [7]
|
V primerjavi z Freundlichovim traktorjem, ki je bil bolj podoben
samohodnemu stabilnemu motorju je imel Ivelov traktor ze
karakteristike pravega traktorja in koncepcijo, ki je bila aktualna
še desetletja po njegovem nastanku in se je pri vecini
traktorjev obdrzala do današnjega casa.
Albonov traktor je poganjal dvovaljni štiritaktni bencinski motor
z nasproti lezecimi valji (bokser). Sedez za voznika je
bil namešcen na zadnjem delu traktorja, za upravljanje je bil
namenjen sredinsko namešcen volan. Na prednem delu je bilo
namešcno eno samo kolo, ki je omogocalo dobre maneverske
sposobnosti. Upravljanje traktorja je bilo zelo enostavno, ker je bil
traktor opremljen z menjalnikom, ki mu je omogocala voznjo
naprej, nazaj in nevtralen polozaj. Imel je tudi diferencial in
tracne zavore na zadnjih kolesih [7].
S prvo serijsko proizvodnjo traktorjev so zaceli pri Fordu leta
1917, kjer so na tekocem traku zaceli izdelovati traktorje
Fordson (slika 1.3). Traktor je imel vgrajen štiritaktni
bencinski motor s štirimi valji, ki je zmogel 16 kW (22
KM). Opremljen je bil z menjalnikom, ki mu je omogocal tri prestave za
voznjo naprej [16].
Slika 1.3:
Traktor Fordson iz leta 1917 [16]
|
V casu, ko so v ZDA in Angliji prevladovale izvedbe traktorjev s
štiritaktnimi bencinskimi motorji, so v evropskem prostoru,
posebno na obmocju Nemcije, Italije,
Francije in Madzarske v dvajsetih in tridesetih letih
prejšnjega stoletja kraljevale izvedbe traktorjev z zarilno
glavo, ki so se zgledovale po legndarnem Lanz Bulldogu (slika
1.4).
Slika 1.4:
Legendarni Lanz Bulldog z zarilno glavo
|
Pravo popestritev v traktorski tehniki pa so
pomenile prve izvedbe traktorjev z dizelskimi motorji, ki so se
zacele pojavljati v dvajsetih letih prejšnjega stoletja v
Italiji, Nemciji in ZDA.
Francesco Cassani, ustanovitelj podjetja SAME (Societa in Accomandita
Motori Endotermici) je leta 1927 izdelal traktor (slika
1.5), ki je bil opremljen
z dvotaktnim dizelskim motorjem prostornine 12.723 cm, ki je zmogel
40 KM (Danes imajo takšno prostornino nekateri traktorji z
mocjo priblizno 350 KM). Menjalnik je imel tri hitrosti za
gibanje naprej in eno za vzratno voznjo. Maksimalna hitrost
omenjenega traktorja je bila 15 km/h [8].
Slika 1.5:
Model Cassanijevega traktorja iz leta 1927 [8]
|
Po letu 1930 je sledil hiter razcvet traktorske industrije. Z iznajdbo
hidravlicnega dvigala s tritockovnim pripetjem (H. FERGUSON
leta 1925 [16]) in prikljucne gredi se je funkcionalnost
traktorja zelo povecala.
Naslednja letnica, ki je zaznamovala razvoj traktorja je leto 1954,
ko se je v Angliji pojavil prvi traktor s hidrostaticnim pogonom
(slika 1.6).
Slika 1.6:
Prvi traktor s hidravlicnim pogonom [16]
|
Slika 1.7:
Traktor Fendt 926 Vario
|
Motor je poganjal crpalko s spremenljivo iztisnino, ki je bila
preko cevi povezana s hidromotorji, ki so bili namešceni
neposredno na zadnja kolesa. S spreminjanjem iztisnine crpalke se je
spreminjala hitrost. S tem so dobili brezstopenjsko spreminjanje
hitrosti.
Hidrostaticne transmisije imajo v primerjavi s
mehanskimi precej slabši izkoristek, ob enam pa imajo to dobro
lastnost, da omogocajo brezstopenjsko spreminjanje prestavnega
razmerja. Ameriški proizvajalec traktorjev IH-CASE je zdrzil
obe transmisiji in leta 1967 na trgu ponudil traktor s hidromehansko
transmisijo direktnega tipa [5]. V nemški tovarni Fendt
so leta 1970 zaceli z razvojem traktorja s hidromehansko
transmisijo, ki so jih na trgu ponudili leta 1995 z oznako VARIO
(izkoristek dosega 85 odstotkov)
(slika 1.7).
Z razvojem novih transmisij pa se niso povecali samo izkoristki
ampak tudi hitrosti voznje. Skoraj vsi traktorji imajo cestno
hitrost 40 km/h, nekateri tudi 50 km/h (Fendt, John Deere,
Deutz-fahr,...). Trenutni trendi v traktorski indrustiji temeljijo predvsem na
izboljšanju voznih lastnosti traktorjev. V ta namen ze
nekaj let vgrajujejo na traktorje vzmetenje prednje preme, vzmetenje
kabine itd.
Next: Definiranje naloge
Up: Uvod
Previous: Uvod
  Kazalo
Ivan Demsar
2002-09-12